MATRA DJET

 
 
Door de overname van Rene Bonnet werd in 1964 de eerste Matra Sports auto gepresenteerd. Door de naam aanduiding Matra-Bonnet was het dan niet een geheel eigen product, maar wel de eerste stap naar het realiseren daarvan.

Rene Bonnet had dus de oorspronkelijk Djet ontworpen en geproduceerd, na de overname van Matra werd de Djet op een aantal punten gewijzigd. Echter de oorspronkelijke lijn werd behouden.


Bij de Djet lag het accent overwegend op het sportkarakter, denk hierbij aan de stugge veringen en een centraal geplaatste motor. Door de gestroomlijnde en lichte carrosserie waren de prestaties van de Renault motor niet gering.

De Djet was een echte sportwagen die weinig concessies kende. Ruimte voor meer dan 2 personen was er niet en er kon niet veel bagage mee. Daarin tegen had de Djet wel een perfecte wegligging, snelle acceleratie bij hoge snelheden en een hoge topsnelheid.

Hierdoor kon de Djet zich meten met talrijke “sportieve” auto’s van toen en met veel grotere motoren.

De laatste Jet’s, de D kwam te vervallen, werden in 1967 geproduceerd en vanaf dat jaar opgevolgd door een geheel “eigen” Matra, de M530.
 
Home page Contact page