OVERIGE MODELLEN

 
 
Renault Espace

Eind jaren’70 en begin jaren ’80 had Matra een nieuwe visie met betrekking tot het auto rijden. Matra was van mening dat er behoefte zou zijn voor een wagen die multi inzetbaar zou zijn. Vervoeren van meerdere personen en de mogelijkheid tot het veranderen van de zitopstelling waren al bij het basis ontwerp in het vizier. Met de schetsen onder de arm klopte Matra aan bij Peugeot (PSA), echter deze zag er geen toekomst in. Overtuigd van de kwaliteiten van het project hield Matra directeur Guideon vol en dit keer wende hij zich tot Renault. Dat was een succes, Renault besloot om tot productie over te gaan en volledig aan Matra Automobile uit te besteden. Renault had wel als voorwaarde gesteld dat de productie van de Murena stopgezet moest worden. Dit vanwege het concurerende acpect van de Murena ten opzichte van de Renault Fuego en de Renault Alpine. De Espace is een groot succes geworden en is tot 2002 door Matra Automobile geproduceerd.

Renault Avantime


Op de Salon van Geneve in 1999 werd de prototype van de Avantime geintroduceerd, de MVP coupe. Net als de Espace is de Avantime door Matra Automobile ontwikkeld en werd deze bijzondere coupe in Romorantin geproduceerd.  De Avantime is 4,64m lang, 1,82m breed en bijna 1,63m hoog. De MVP coupe heeft een Cx-waarde van amper 0,34, wat knap is voor zo'n groot model. Vanaf 2001 stond de Avantime in de showrooms. Het was de bedoeling dat Matra zo'n 50-60 Avantime's per dag zou gaan produceren, echter bleek dit in de werkelijkheid maar om zo'n 30 per dag te gaan. Door dit lage aantal besloot Matra begin 2003 om te stoppen met de productie van de Avantime, zodat de teller is blijven steken op zo'n 8000 Aviantime's die zijn geproduceerd.

Matra M72

In 2000 werd de Matra M72 op de autosalon van Parijs gepresenteerd. Het was de bedoeling dat de M72 eind 2003 op de markt zou komen. De M72 zou via een bestaand dealer netwerk, nieuwe partners en direct via internet worden aangeboden.  De M72 zou in 2 uitvoering werden aangeboden, namelijk met 20 pk ( max. 110 km/u ) en 50 pk ( max. 130 km/u ). De prijs voor de M72 zou rond de 8000 euro voor de 20 pk en 8.500 euro voor de 50pk zijn.


MATRA P75


De Matra P75 stond in 2003 op de autosalon van Detroit. Het was een zeer compacte stads busje wat aangedreven werd door een electro motor.  Deze auto was toen productie rijp, vandaar dat hij hier vermeld staat. Echter door de situatie waarin Matra Automobile zich in begaf en het uiteindelijk sluiten van de deuren is er nooit tot productie vande P75 overgegaan.




ENJOY by Pininfarina and Matra


Vanwege het 75-jarig bestaan van Pininfarina had men dit showmodel ontworpen. Naast Pininfarina en Louis Vuitton had ook Matra Automobile Engineering aan deze conceptcar gewerkt. Louis Vuitton was de ontwerper van het interieur en de speciale accessoires. Matra had zich met name bezig gehouden met het verder ontwikkelen van het chassis en de wielophanging met dubbele wishbones, waarbij de ervaring uit het raceverleden had bijgedragen. Pininfarina ging met dit model de wereld over en de bedoeling was om bij positieve reactie's van verzamelaars en liefhebbers van design auto's tot productie over te gaan.  Het zou maar om een oplage van 75 stuks gaan, die dan gebouwd zouden worden door de prototype divisie van Matra Automobile Engineering.
 
Home page Contact page