Matra Bagheera

Een gedurfde visie op innovatie uit de jaren 1970: aerodynamisch design, drie voorstoelen en echt rijkarakter.

Matra Bagheera Info

Introductie
Niets aan de Bagheera was gewoon. Zelfs het concept van de auto was anders. Je kon de Bagheera niet zomaar in een specifieke categorie plaatsen. Hij werd echter meestal geclassificeerd als een sportwagen.


Uniek ontwerp en prestaties
Vergeleken met de sportwagennormen van de jaren 1970 was de Matra Bagheera veel meer dan een gemiddelde sportwagen. De luchtweerstandscoëfficiënt was 0.33 CX, veel lager dan de typische 0.44 CX uit die tijd. De driezitsbanken naast elkaar waren wereldwijd uniek.

De Bagheera had ook een uitstekend rijgedrag dankzij de dwarsgeplaatste middenmotor en diverse door Matra Sports ontwikkelde autosporttechnologieën. Bovendien was de bagageruimte zeer royaal voor een sportwagen.


De Bagheera-ervaring
Eén van de brochures van Bagheera vermeldde trots:
Ontdek deze auto. Test hem zelf. En beleef die ontmoeting als een grote verrassing.


Roestproblemen
Ondanks de vele positieve aspecten was één groot nadeel de roestgevoeligheid. De roesteffecten waren vaak goed verborgen door de polyester carrosserie, waardoor schade in een vroeg stadium moeilijk te ontdekken was.


Modellen en speciale edities
De Bagheera-reeks omvatte een standaardmodel (vanaf 1973) en een snellere S-versie (vanaf 1976). In 1977 werd de Bagheera zowel visueel als mechanisch geüpdatet en ging verder als de Bagheera Type 2.

Er waren ook speciale edities zoals de Courrèges (uit 1974), vernoemd naar de Franse modeontwerper die deze versie ontwierp. De Courrèges werd later opgevolgd door de Bagheera X. Een andere unieke versie was de Bagheera Jubilee.


Einde van de productie
De laatste serie Bagheera's kreeg de merknaam Talbot Matra. In 1980 rolde de laatste Bagheera van de band in Romorantin, waarmee een opmerkelijk hoofdstuk in de autogeschiedenis werd afgesloten.

Matra Bagheera Design

Design
Project M 550, de opvolger van de Matra Sports M530, werd geleid door specifieke principes: een middenmotor, een carrosserie van glasvezel (kunststof) en zitplaatsen voor meer dan twee personen. Het ontwerp en de ontwikkeling begonnen in 1970. Deze Matra kreeg de naam Bagheera, naar de beroemde panter uit de roman "De Panter" van Rudyard Kipling. Het Jungle Boek.


Technische fundamenten
De M 550 werd gebouwd met behulp van diverse componenten van de Simca 1100, waaronder de motor, versnellingsbak en voorwielophanging. Daarom werd de productienaam Matra Simca Bagheera.


Ontwerpherkenning
Het unieke ontwerp en de carrosserie trokken al snel de aandacht. In 1973 werd het vakblad voor techniek en design Style Auto, Architettura della Carrozzeria De prijs "Style Auto" werd toegekend aan Simca Matra Bagheera. De jury bestond uit 's werelds toonaangevende experts op het gebied van autodesign en carrosseriebouw.


Betekenis van de onderscheiding
De prijs werd toegekend voor het beste compromis tussen de verschillende criteria die van belang zijn bij het ontwerpen van een nieuwe carrosserie. Daarmee werd het succes van de Bagheera op het gebied van het vinden van een balans tussen vorm, functie en innovatie benadrukt.

Matra Bagheera Exterieur

Standaard Bagheera
De standaard Bagheera werd geïntroduceerd tijdens de Le Mans-race van 1973, waar verschillende gele Bagheera's rondjes reden vóór de start. Matra zou Le Mans dat jaar voor de tweede keer op rij winnen. De met glasvezel versterkte polyester carrosserie was voorzien van opklapbare koplampen die werden bediend door een vacuüm in de motor, wat voor die tijd geavanceerd was.

Bagheera S en Type 2
De S-versie stond bekend om zijn matzwarte afwerking en een "S"-badge op de neus. In 1977 werd de Bagheera geüpdatet naar de Type 2, met nieuw ontworpen voor- en achterbumpers die de auto iets langer maakten. Hij kreeg ook achterlichten van de Simca 1307/1308 en verlengde zijruiten achter, wat het zicht naar achteren verbeterde.

Bagheera Courrèges
De Courrèges was Europa's eerste 'designerauto', ontworpen door modeontwerper André Courrèges. Hij was voorzien van satijnwitte lak, chromen details en een speciale bagageset. Er werden er slechts 480 van gemaakt.

Bagheera X en Jubilee
De Bagheera X was verkrijgbaar in vier metallic kleuren met opvallende jaren 70-strepen, getint glas en achterruitwissers. De Jubilee kreeg een schuifdak en andere verbeteringen.

Talbot Bagheera
De laatste Bagheera's droegen het Talbot Matra-embleem, waren leverbaar in een enkele of tweekleurige lak en hadden rechte deurgrepen in plaats van gebogen.

Matra Bagheera Interieur

Algemene verschillen
Er waren veel verschillen tussen de interieurs van de Bagheera-modellen, met als opvallende uitzondering de drie stoelen op een rij. De eerste Bagheera's hadden geen elektrische ramen en de interieurkleuren waren typisch voor de jaren 1970. Latere modellen hadden elektrische ramen en velours bekleding in diverse kleuren.

Bagheera Courrèges
De Courrèges-uitvoering was uitgerust met witte (type 1) en lichtbruine (type 2) leren/skai-bekleding, witte veiligheidsgordels en de opbergvakken in de deuren waren uitneembaar en konden als kleine tassen worden gebruikt.

Stuurwiel en dashboard
Het stuurwiel en het dashboard evolueerden in de loop der jaren, maar de afgeronde onderkant van het stuurwiel bleef in elk model behouden. Na verloop van tijd leek het Bagheera-dashboard steeds meer op het uiteindelijke Murena-dashboardontwerp.

Matra Bagheera handling en comfort

Suspensie
Rijgedrag en comfort waren de opvallendste kenmerken van de Bagheera. Dit werd mede bereikt door onafhankelijke wielophanging op alle wielen. De voorwielophanging was overgenomen van de Simca 1100 TI, terwijl de achterwielophanging door Matra zelf was ontworpen.

Gewichtsverdeling
Naast de ophanging droeg ook de gewichtsverdeling van 58% voor en 42% achter bij aan de uitstekende rijeigenschappen van de auto.

Remsysteem
Hoewel de Bagheera qua motorvermogen geen racebeest was, was hij wel uitgerust met een gescheiden remsysteem, rembekrachtiging en vier schijfremmen (één op elk wiel) voor betrouwbare remprestaties.

Vertalen »
0
    0
    Je winkelwagen
    Uw winkelwagen is leegTerug naar winkel